Imorgon ska jag till Göteborg..

Måste bara berätta, imorgon ska jag och far fara (tihi) till Tyskland och hjälpa syrran flytta. Det innebär bilresande och bilresan till färjan i Gbg innebär ett moment som är extra prövande för en udda människa som mig. Jag är nämligen av någon anledning rädd för att köra över höga broar. Det är sant också, helt jäkla galet, men ack så sant.

Egentligen är jag fascinerad av höga byggnader i allmänhet och broar i synnerhet. Men så en gång för, ja nu är det fyra år sen, så skulle jag som ny på jobbet ner till Göteborg på kurs. Så med flickvän och vederbörandes kompis inpackade i bilen en alltför tidig morgon styrde jag kosan ner mot Göteborg. Med en plan. En liten omväg i Uddevalla och man får åka över en av sveriges finaste broar. Hög. De skulle heller inte ha en aning om mitt tilltag och omvägen, bara jag skulle veta om det. Det var vattentätt, en riktig Sickan-plan!

Det var där någonstans det gick snett...

Vi rullade ut på bron, jag förväntansfull, de likgiltiga och halvslumrandes. Plötsligt känner jag hur hela jag knyter ihop mig, från fötterna till Stig-Helmer-tofsen. Hjärtklappning och svettning. Gasfotsstabilitet som pendeln till en golvklocka. Konstiga blickar på mig från medpassagerarna, numer klarvakna.

Det var och är så jävla pinsamt. Jag skamsköljer just nu genom denna texten. Sen dess är höga broar min nemesis. Jag känner mig som en modern variant av Don Quijote, fast bara lite mer patetisk.

Ja, som sagt, imorgon ska jag till Göteborg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0