Han är Yin, jag är Yang..

Idag har jag varit negativ. Medvetet negativ. Jag har en kollega på jobbet som är en enorm idéspruta. Idag hade han sammankallat mig, min chef och min relativt nyanställda kollega till ett möte. Vi skulle diskutera en ny serie produkter vi ska ta fram och med vars designer vi ska ha möte på måndag. Idésprutan gjorde det idésprutor gör. Sprutade ur sig idéer.

Han är Yin.

Brainstorming utan begränsande förutsättningar är en mycket viktig del i ett framgångsrikt produktutvecklingsarbete. Det gäller bara att man då låter var fas av produktutvecklingen ha sin tydliga plats i processen. Jag är rädd att han missar poängen med brainstorming lite grann. Den ska vara helt förutsättningslös, den ska vara allmän för brainstormingens deltagare, den ska inte innefatta halvfärdiga idéer och den ska vara långt ifrån den fasen där man faktiskt tar beslut. Så var det inte idag.

Därför intar jag rollen som Yang.

Som den person på företaget med störst insyn över vad saker och ting faktiskt innebär från beslut till en färdig produkt så har jag numer jobbat för länge för att kunna vara helt förutsättningslös i mitt tänkande när denna situation uppstår. Jag ser konstruktion, produktion, administration, ekonomi. Jag ser alltså bekymren. Jag kan däremot koppla bort det tänkande för en stund, men då ska det göras i rätt forum och det man kommer fram till ska behandlas utifrån vad det är.

Jag har fått nog med kaos i mitt arbete tack vare andra för snabba beslut som tagits. I samma veva har jag blivit en sån person som jag förkastade under min universitetsperiod. Men vi behövs, vi Yangs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0